T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
TEKİRDAĞ / ÇERKEZKÖY - İnci Narin Yerlici İlkokulu

TASARRUF MUHAFIZLARI PROJEMİZ

EĞİTİMDE İYİ ÖRNEKLER BAŞVURU/TASARRUF MUHAFIZLARI

 

Proje Sorumlusu:Merve KOCAMAN (Rehber Öğretmen)

Kategorik Alanlar: Özgün Çalışmalar ve Projelere Katılım

Uygulama Adı:“TASARRUF MUHAFIZLARI”

Uygulama Amacı:Öğrencilerde enerji ve su tasarrufuna yönelik bilinç oluşturarak farkındalık yaratmak, suyun ve elektriğin tüm canlılar için hayati bir önem taşıdığını fark edip bu kaynakları korumayı amaç edinen öğrenciler yetiştirmektir.

Uygulamanın Özeti: Proje için el becerisi ve anlatım gücü yüksek ve aynı zamanda projeye katılımı ile özgüvenini geliştirebilecek -4.sınıf şubelerinden iki şer öğrenci olmak üzere- on öğrenci belirlenmiştir. Bu öğrencilere ‘Tasarruf Muhafızı’ adı verilmiştir. Proje ile tüm okul öğrencilerini ‘ Tasarruf Muhafızı’ yapmak amaçlanmıştır. Tasarruf Muhafızlarına projenin amacı, yapılacak çalışmalar ve elde edilecek sonuçlar açıklanmıştır. Öncelikle ‘Tasarruf Muhafızları’ ile grup çalışmasıyla projede kullanılacak materyaller hazırlanmıştır. Her sınıfın elektrik anahtarının yanına yapıştırılacak özel olarak tasarlanmış ‘SÖNDÜR’ amblemi, okuldaki tüm lavaboların yanına asılacak ‘Geleceğe Bir Damla Bırak’ amblemi, öğrencilerin tüm sınıfları dolaşarak yapacakları tasarruf bilgilendirmesinde giyecekleri ‘Söndür, Kapat, Hayata Kat’ temalı yelekler hazırlanmıştır.  Öğrencilerin projede kullanılacak tüm materyallerin yapım aşamasında yer almaları hem demokratik bir ortam sağlamış hem de öğrencilerin projeye olan bağlılığını arttırmıştır. Tasarruf Muhafızları ile sınıfları dolaştıklarında su ve enerji tasarrufu ile ilgili yapacakları bilgilendirme metinlerinin provaları yapılmıştır. 1-A sınıfından başlayarak okulumuz tüm ilkokul sınıfları ‘Tasarruf Muhafızı’ görevlisi olarak adlandırdığımız on öğrenci tarafından bilgilendirilmiştir. Ve bu bilgilendirme sonrası her sınıfın elektrik anahtarının yanına ‘Söndür’ amblemi yapıştırılmıştır. Teneffüslerde tüm okul tuvaletleri muhafızlar tarafından dolaşılmış ve orada bulunan öğrencilere bu konuda bilgilendirme yapılarak lavabo yanlarına ‘Geleceğe Bir Damla Bırak’ amblemi yapıştırılmıştır. Yine okulumuzda çalışan hizmetliler muhafız öğrencilerimiz tarafından bilgilendirilmiş ve okul mutfağına amblemler yapıştırılmıştır. Çocukların tasarruf davranışlarını evde pekiştirmek adına tüm okul velileri ile proje ile ilgili bilgilendirme metni paylaşılmıştır.

 

Kurum Dışı Paydaşlar: Öğrenci Velileri

Uygulamada Karşılaşılan Zorluklar ve Dikkat Edilecek Hususlar: Okulun tüm sınıflarını dolaşmak ve bu süreçte görevli öğrencilerin (tasarruf muhafızlarının) heyecanın yönetip motivasyonunu yüksek tutması konusunda zorlanılmıştır.  Ayrıca okulumuz, ortaokul grubuyla sabahçı ve öğlenci olarak kullanıldığından; çeşitli yerlere astığımız hatırlatıcı materyallerimiz büyük sınıflar tarafından zarar görmüştür.

Elde Edilen Sonuçlar: Proje ile hayatımızın vazgeçilmezleri olan su ve elektrik kullanımı konusunda öğrencilere farkındalık kazandırıldığı düşünülmektedir. Tüm okulun projeye dâhil edilmesi ile tasarruf dostu okul bilinci sağlanmasında önemli derecede yol kat edildiği görülmüştür. Tasarlanan materyallerin okulun belirli yerlerine hatırlatıcı olarak asılması ile dikkat çekildiği ve ‘unutma’ durumundan kaynaklı israfın önüne geçilmesine katkıda bulunduğu görülmüştür. Sene başından itibaren özellikle birinci sınıflarımızda görülen lavabolarda su ile oynama ve israf etme davranışının önüne geçilmiştir. Projemizin ana amacı olan ve öğrenci bilgilendirmelerinde sık sık kullandığımız ‘okulumuzda boşa akan musluk ve boşa yanan ışık kalmayacak’ mottosu yüksek oranda hayata geçirilmiştir. Yalnızca proje boyunca değil hayat boyu hayati kaynakları tutumlu kullanacak bireyler yetiştirmek için okulca bir adım atılmıştır.

 

Sürdürebilirlik Nasıl Sağlanacak? :Okulun musluk ve elektrik anahtarlarının yanına zarar görmeyecek şekilde tasarlanarak yapıştırılan amblemler sayesinde projenin hatırlatıcılığı devam edecektir.

 

Diğer Okullara Yaygınlaştırılabilir Mi? : İlkokul gruplarına proje içeriği aynı olacak şekilde ortaokul ve lise gruplarında ise projenin içeriği yaş grubuna göre şekillendirilerek rahatlıkla uygulanabilecektir.

 

Görev Alan Öğrenci Sayısı: “Tasarruf Muhafızları” (Okula Bilgilendirme Yapmakla Görevli Öğrenciler) :10 öğrenci

Projeye Katılan: 671 öğrenci

 

Görev Alan Veli Sayısı: 514

26-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-202426-02-2024

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 26.02.2024 - Güncelleme: 26.02.2024 17:05 - Görüntülenme: 307
  Beğen | 12  kişi beğendi

Etiketler :
TASARRUF,